
Nissan 1.2DIG-T ja 1.3DIG-T Jakoketjun vaihto Pirkanmaa
1.2 DIG-T ja 1.3DIG-T
HRA2DDT
Autot: Nissan Juke, Nissan Qashqai
Tuotantovuodet: 2013-
​
​
​​
Hyvä tietää 1.2 HRA2DDT koneesta!
​
Autosi moottori on varustettu kahdella ketjuilla. Jakoketju (ylempi ketju) näissä autossa on aika heikko osa, sen yleinen kestoikä on 90-120tkm. Valmistaja on korjauttanut niitä jo jopa takuuaikana. Tyypilliset oireet ketjunvaihtoon olisi seuraavat:
1. Rapiseva ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen, joka hiljenee 5 sek kuluttua.
2. P0090, P0014 tai muu ketjuun viittava vikakoodi
3. Naksutettava ääni ketjukotelosta tyhjäkäynnillä
4. Karkea, dieselmainen käyntiääni.
​
Asennamme asiakkaillemme vain paremmat ja vahvistetut versiot jakoketjusarjaa, että ketjut ja sen osat kestäisi alkuperäistä verrattuna pidemmälle.
​
Toinen ketju (alimmainen) on öljypumpun vetoketju, sen vaihto on harvemmin pakollinen, mutta sekin venyy ja voisi aiheuttaa isompiin ongelmiin sen rikkoutuessa. Öljypumpun vetoketjun kestoikä on noin 190-220tkm. Eli sen vaihto yleensä toteutetaan jakoketjun yhteydessä mikäli autolla on ajettu 150tkm yli. Valitettavasti öljypumpun vetoketjua ei saa mitata eikä sillä ole antureita niin muuten kuin vaihtamalla ei saa olla varma että ketjun kunto on hyvä. Öljypumpun ketjun vaihto edellyttää jakoketjun irrottamista joten sen vaihto saman remontin yhteydessä olisi järkevä.
​
Jakoketjun yhteydessä vaihdamme aina kaikki tiivisteet mitkä pitäisi irrottaa remontin aikana, sen lisäksi vaihdamme valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti ketjun laahaimet, kiristimet, pultit tms
Remontin yhteydessä tarvitse myös irrottaa vesipumppua ja moniurahihnaa, niiden uusinta halutessasi on vain osien hinnat ilman työlisää.
​
Remontin sisällöt:
Jakoketjusarjavaihtoon kuuluu: Jakoketju, laahaimet, kiristimet, stefat (akselitiivisteet) ja tarvittavat tiivisteet ja pultit.
​
Alimmaisen ketjuvaihtoon kuuluu em. lisäksi: Öljypumpun vetoketju, öljypohjan tiiviste, moottoriöljyt, öljynsuodatin, öljysihdin putsaus, öljytyhjennysproppu tms.
​
HUOM! Moottorin ominaisuus on se, kun sivukansia irrotetaan niin jäähdytysneste valuu öljytilaan, joten mikäli öljypumppuketjua ei vaihdeta, öljyt on jokaisessa tapauksessa uusittava!
​​