Jakohihna – Mikä se on ja miksi sitä pitää huoltaa?
Jakohihna, jakopään hihna, tai jakopään remmi – kaikki nämä termit tarkoittavat samaa auton osaa. Se on välttämätön osa moottoria, joka varmistaa sen sujuvan ja oikean toiminnan. Jakohihna välittää voiman kampiakselilta nokka-akselille, joka ohjaa venttiileitä. Hihnan ansiosta moottorin eri osat toimivat yhdessä oikeassa tahdissa.
Jakoketjun Huoltoväli
Huoltoväli
Jakopään huoltoväli vaihtelee auton merkin ja mallin mukaan, mutta yleensä suositellaan jakopään huoltoa 60 000–100 000 kilometrin välein tehdas sääntöjen mukaan. Vaikka metalliset jakoketjut kestävät yleensä pidempään kuin kumiset jakohihnat, nekin voivat hajota ajan myötä ja vaativat tarkastusta. Jos olet epävarma, milloin jakopään huolto on viimeksi tehty, voimme auttaa arvioimaan sen kuntoa. Tarkastamme jakohihnan tai -ketjun kulumisen merkit ja varmistamme, että kaikki osat ovat hyvässä kunnossa. Säännölliset tarkastukset ovat tärkeitä, jotta autosi toimii sujuvasti ja vältyt kalliilta korjauksilta.
Jakoketjun vaihto:
Mitä sisältyy?
Vaihtoehto 1
-
Jos et tiedä, mikä autossasi on vialla, teemme perusteellisen tarkastuksen ja diagnosoimme ongelman. Selvitämme, mitä korjauksia tarvitaan, ja kerromme sinulle vaihtoehdot. Ilmoittamasi oireet voivat johtua erilaisista vioista. On mahdollista, että korjaus voi kestää hetken ja on edullinen, tai sitten voi vaatia uusien osien tilausta ja vaihtoa. Siksi emme valitettavasti pysty esittämään korjaushintaa autoa näkemättä.
Vaihtoehto 2
Jos huolto on jo tulossa, korjausprosessi riippuu valituista varaosista.
Vaihdetaan:
1.Jakoketju
2. Jakoketjun kiristin
3. Vesipumppu
4. Tiiviste sarja
Korjaus voi olla nopea ja edullinen, mutta se voi myös vaatia lisädiagnostiikkaa ja uusien osien tilausta ja vaihtoa. Tästä syystä emme pysty antamaan tarkkaa korjaushintaa, vaan voimme tarjota vain hintahaarukan, sillä markkinoilla on useita vaihtoehtoja varaosista, kuten OEM-osia ja tarvikeosia.
Viallinen jakoketju:
Tyypiliset Oireet
-
Moottorista kuuluu ylimääräistä metallista ääntä, erityisesti kylmäkäynnistyksen aikana.
-
Kuluneempi ketju saattaa pitää ääntä myös moottorin ollessa lämmin.
-
Ajotietokone voi varoittaa moottorin ajoituksen virheestä, mikä tarkoittaa kampi- ja nokka-akselin synkronointiongelmaa.
-
Jos jakoketju on hypännyt pois paikaltaan, moottori ei käynnisty, ja suurempi korjaus voi olla tarpeen.
Jakoketjun vaihto Hinnat 2024
1.2TSI
Jakoketjusarja 960e
Vesipumppu ja moniurahihna + 77e
Öljypumpun ketjun vaihto + 361e
1.4TSI tai 1.6FSI
Jakoketjusarja 990e
Vesipumppu ja moniurahihna + 77e
Öljypumpun ketjun vaihto + 370e
VVTI + 340e
1.8TSI
Jakoketjusarja 1160e
Vesipumppu ja moniurahihna + 77e
Öljypumpun ketjun vaihto + 361e
1.2TSI, 1.4TSI, 1.6FSI, 1.8TSI
Autosi moottori on varustettu kahdella ketjuilla. Jakoketju(ylempi ketju) näissä autossa on aika heikko osa, sen yleinen kestoikä on 100-120tkm. Valmistaja on korjauttanut niitä jo jopa takuuaikana. Tyyppilliset oireet ketjunvaihtoon olisi seuraavat:
1. Rapiseva ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen, joka hiljenee 5 sek kuluttua.
2. P0016 tai vastaava vikakoodi
3. Naksutettava ääni ketjukotelosta tyhjäkäynnillä
Asennamme asiakkaillemme vain paremmat ja vahvistetut versiot jakoketjusarjaa, että ketjut ja sen osat kestäisi alkuperäistä verrattuna pidemmälle.
Toinen ketju(alimmainen) on öljypumpun vetoketju, sen vaihto on harvemmin pakollinen, mutta sekin venyy ja voisi aiheuttaa isompiin ongelmeihin sen rikkoutessa. Öljypumpun vetoketjun kestoikä on noin 190-220tkm. Eli sen vaihto yleensä toteutetaan jakoketjun yhteydessä mikäli autolla on ajettu 150tkm yli. Valitettavasti öljypumpun vetoketjua ei saa mitata eikä sillä ole antureita niin muuten kuin vaihtamalla ei saa olla varma että ketjun kunto on hyvä. Öljypumpun ketjun vaihto edellyttää jakoketjun irrottamista joten sen vaaihto saman remontin yhteydessä olisi järkevä.
Jakoketjun yhteydessä vaihdamme aina kaikki tiivisteet mitkä pitäisi irrottaa remontin aikana, sen lisäksi vaihdamme valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti ketjun laahaimet, kiristimet, pultit tms
Kuinka korjaus kestää?
Kuinka korjaus kestää
Jakoketjun vaihto voi kestää pidempään, jopa 5–7 tuntia, sillä se on monimutkaisempi ja vaatii tarkempaa säätöä ja tarkistusta. Pyrimme aina tekemään työn mahdollisimman tehokkaasti ja laadukkaasti, jotta saat autosi takaisin ajoissa ja turvallisena.
Takuun säänöt
Kaikilla tekemillämme korjauksilla on 12 kuukauden tai 20 000 kilometrin takuu, kumpi tahansa täyttyy ensin. Tämä tarkoittaa, että jos jakopään huollon jälkeen ilmenee ongelmia, korjaamme ne veloituksetta takuun puitteissa. Takuumme varmistaa, että voit luottaa autosi toimivan oikein ja turvallisesti. Mikäli havaitset ongelmia huollon jälkeen, ota meihin heti yhteyttä, niin hoidamme asian kuntoon. Tämä takuu antaa sinulle mielenrauhaa ja varmuutta siitä, että autosi on hyvissä käsissä.