top of page

Jakohihnan huolto Pirkanmaa Nokia

Tällä sivulla:
Huoltoväli
Oireet
Palvelua sisältyy
Kuinka kestää

Kuvaus

Jakopäänhuolto tarkoittaa auton jakohihnan ja liityvien osien uusintaa. Tämä järjestelmä on tärkeä, koska sen rikoutessa tulee isommat vauriot moottorille. Vaikka jos hihnalla ohjattu ajoitus on pielessä, moottori ei toimi kunnolla. Siksi käytämme valmistajan hyväksymät ajoitustyökalut ja ohjeet.

Jakohihnan Huoltoväli

Huoltoväli

Jakopään huoltoväli vaihtelee auton merkin ja mallin mukaan, mutta yleensä suositellaan jakopään huoltoa 80 000–180 000 kilometrin välein tehdas sääntöjen mukaan. Vaikka metalliset jakoketjut kestävät yleensä pidempään kuin kumiset jakohihnat, nekin voivat hajota ajan myötä ja vaativat seurausta. Jos olet epävarma, milloin jakopään huolto on viimeksi tehty, kannata sen suorittaa varmuuden vuoksi. Suomen suosittu aikaperusteinen vaihtoväli on 5-6 vuotta joten jos suunniteltu auton Säännölliset tarkastukset ovat tärkeitä, jotta autosi toimii sujuvasti ja vältyt kalliilta korjauksilta.

Tyypilliset oireet

Oireet:

Jakopäähihnan viat eivät yleensä ole näkyvissä. Jos hihna on huonossa kunnossa. Voi tarkistaa vain silmämääräisesti sen kuntoa ja tarkistaa mm. kiristystä. Jakopäähihna on säännöllisesti uusittava välttäen sen yhtä äkkiä katkeamista.

Kuluva Osa vai Ei?

Jakopäässä on osia, jotka kuluvat ajan myötä. Erityisesti jakohihna täytyy vaihtaa säännöllisesti.

Jakohihnan vaihto hinta

Jakopään huollon hinta vaihtelee osien ja työn mukaan. Tyypillisesti jakohihnan vaihto kestää muutaman tunnin ja maksaa noin 500–1000€. Kysy tarjousta autollesi. Typpilliset hihnavaihdot on kiinteästi hinnoiteltu.

jakoketju.webp

Hyvä tietää

Jakohihnan vaihto on tärkeä osa auton ylläpitoa. Jakohihna on kestävä, mutta kuluva osa, joka pyörittää moottorin nokka-akseleita varmistaen, että venttiilit toimivat oikein. Koska jakohihna on jatkuvassa käytössä, sen käyttöikä on yleensä määritelty.

**Milloin jakohihna pitää vaihtaa?**

Jakohihnan vaihtoväli määräytyy auton valmistajan ohjeiden mukaan. Yleensä se on 90 000–120 000 kilometrin välein, mutta joissakin tapauksissa jakohihna voi kestää jopa 200 000 kilometriä. Tarkka vaihtoväli riippuu auton mallista ja siitä, missä olosuhteissa autoa on käytetty. Vaikka ajokilometrejä ei olisi kertynyt suositeltuun määrään, jakohihna saattaa silti tarvita vaihtoa esimerkiksi viiden vuoden välein.

**Miksi jakohihna on vaihdettava säännöllisesti?**

Jos jakohihna katkeaa tai sen kiristys pettää, seuraukset voivat olla vakavat. Katkeaminen voi aiheuttaa nokka-akselin ajoituksen häiriintymisen, mikä voi johtaa siihen, että männät osuvat venttiileihin. Tämä voi vaurioittaa moottorin kannen tai pahimmassa tapauksessa tuhota moottorin kokonaan. Tämän vuoksi on tärkeää noudattaa valmistajan määrittämiä huoltoaikoja ja varmistaa, että jakohihna vaihdetaan ennen kuin siitä aiheutuu ongelmia.

**Jakoketjun huolto**

Jos autossa on jakohihnan sijasta jakoketju, sen huoltotarve on yleensä vähäisempi. Jakoketjut ovat usein kestävämpiä ja suunniteltu kestämään koko auton elinkaaren, mutta tarkastus on silti suositeltavaa säännöllisin väliajoin.

Jakohihnan vaihtoa ei kannata lykätä, sillä se on keskeinen osa auton moottorin toimivuutta ja turvallisuutta. Tarkista oman autosi huolto-ohjelma ja pidä huolta, että jakohihna vaihdetaan suositusten mukaisesti.

Auton moottorissa käytetään joko jakohihnaa tai jakoketjua, jotta moottori toimii kuten pitää. Moottorin kampiakseli pyörittää jakohihnaa tai jakoketjua, joka puolestaan pyörittää nokka-akselia. Tämä liike saa venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan oikeaan aikaan mäntien liikkeen mukaan. Jakoketjua ei yleensä tarvitse huoltaa, mutta se ei tarkoita, ettei sitä tarvitse koskaan tarkistaa. Jos huomaat merkkejä, että ketju tarvitsisi huoltoa, on tärkeää tarkastaa se. Rikkinäinen ketju voi vahingoittaa moottoria samalla tavalla kuin poikki mennyt jakohihna.

Jakohihna vaatii huollon keskimäärin joka 150 000 kilometrin välein, mutta jakoketjun pitäisi kestää koko auton iän. Alun perin moottoreissa käytettiin kumista jakohihnaa, koska se teki moottorista hiljaisemman ja tuotannon halvemmaksi. Myös moottorin tehokkuutta haluttiin parantaa. Joissain autoissa, kuten Volkswagenissa ja Toyotassa, on palattu käyttämään ketjua, koska se on luotettavampi.

Jakoketjun huolto on tarpeen, jos ketju venyy tai kuluu. Tämä voi saada ketjun hyppäämään pois paikaltaan ja aiheuttaa samanlaisia vaurioita kuin jakohihnan katkeaminen.

Oireet, joista voi tunnistaa jakoketjun kulumisen:

  • Moottorista kuuluu ylimääräistä metallista ääntä, erityisesti kylmäkäynnistyksessä.

  • Kun ketju kuluneempi, ylimääräistä ääntä voi kuulua myös moottorin ollessa lämmin.

  • Ajotietokone saattaa ilmoittaa virheestä moottorin ajoituksessa, mikä tarkoittaa kampiakselin ja nokka-akselin synkronointiongelmaa.

  • Jos jakoketju on jo hypännyt pois paikaltaan, moottori ei enää käynnisty ja tarvitaan todennäköisesti isompi korjaus.

bottom of page