top of page
photo_2024-08-06_14-17-10_edited.jpg

Jakoketjun vaihto

Volkswagen AG 

1.8 TSI:
Autot: 
Tuotantovuodet: 2008-2020

​

HUOM! Audi A4 A5 A6 A7 Keulan purkamislisä noin 300e

​​

 Jakoketjun vaihto hinta

Hinnasto:

Jakoketjusarja 1190e
Vesipumppu ja sen vetohihna + 487e
Öljypumpun ja tasausakseleiden ketjujen vaihto + 670e
VVTI(kpl) + 370e

Hintaan kuuluu osat ja työt valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti.

Tervetuloa!

Hyvä tietää 1.8TSI koneesta!

Autosi moottori on varustettu kolmella ketjuilla. 

Jakoketju (ylempi ketju) näissä autossa on aika heikko osa, sen yleinen kestoikä on 100-120tkm. Valmistaja on korjauttanut niitä jo jopa takuuaikana. Tyypilliset oireet ketjun vaihtoon olisi seuraavat mm. yksi tai useampi: 
1. Rapiseva ääni kylmäkäynnistyksen jälkeen, joka hiljenee 5 sek kuluttua.
2. P0016 tai vastaava vikakoodi
3. Naksutettava ääni ketjukotelosta tyhjäkäynnillä
4. Karkea, dieselmainen käyntiääni
5. Huono tai epävarma, pätkittäinen tyhjäkäynti

​

Asennamme asiakkaillemme vain paremmat ja vahvistetut versiot jakoketjusarjaa, että ketjut ja sen osat kestäisi alkuperäistä verrattuna pidemmälle.

​

Toinen ketju (alimmainen) on öljypumpun vetoketju, sen vaihto on harvemmin pakollinen, mutta sekin venyy ja voisi aiheuttaa isompiin ongelmiin sen rikkoutuessa. Öljypumpun vetoketjun kestoikä on noin 190-220tkm. Eli sen vaihto yleensä toteutetaan jakoketjun yhteydessä mikäli autolla on ajettu 150tkm yli. Valitettavasti öljypumpun vetoketjua ei saa mitata eikä sillä ole antureita niin muuten kuin vaihtamalla ei saa olla varma että ketjun kunto on hyvä. 

Kolmas ketju on tasausakseleiden vetoketju. Toisen tasausakselin kautta myös pyörii vesipumppu, joka on koneen toisella puolella(vaihteiston puolella) ja siellä on vesipumpun oma pieni hammashihna. 

Vesipumppuveto sis toimii kampiakseli -> ketju -> tasausakseli -> hammashihna -> vesipumppu. Vesipumppuyksikön ja sen hihnan vaihto on siis täysin eri työ kuin jakopää.

​

Öljypumpun ja tasausakseleiden ketjujen vaihto edellyttää jakoketjun(nokka-akseliketjun) irrottamista joten niiden vaihto saman remontin yhteydessä olisi järkevä.

​

Jakoketjun yhteydessä vaihdamme aina kaikki tiivisteet mitkä pitäisi irrottaa remontin aikana, sen lisäksi vaihdamme valmistajan huolto-ohjeiden mukaisesti ketjun laahaimet, kiristimet, pultit tms

​

Remontin sisällöt:
Jakoketjusarjavaihtoon kuuluu: Jakoketju, laahaimet, kiristimet, stefat (akselitiivisteet) ja tarvittavat tiivisteet ja pultit, moniurahihna.

Alimmaisen ja tasausakseleiden ketjuvaihtoon kuuluu em. lisäksi: Öljypumpun ja tasausakseleiden ketjut, niiden kiristimet, öljypohjan tiiviste, moottoriöljyt, öljynsuodatin, öljysihdin putsaus, öljytyhjennysproppu tms.

VVTi pyörän vaihtoon kuuluu em. lisäksi VVTi pyörä, nokka-akseleiden rattaat, kampi-akselin ratas.

​​

bottom of page